Share

Cum să ai un caracter de fier: 10 exerciții pentru antrenarea ”mușchiului voinței”

Peste tot în lume există cercetători afiliați campionilor, cluburilor sau instituțiilor sportive, care studiază mecanismele psihologice de formare și menține a voinței, o componentă esențială a performanței.

Deși oamenii obișnuiți nu urmăresc neapărat performanțe sportive în viața de zi de zi, aceste studii sunt utile atunci când vrei să-ți îmbunătățești calitatea vieții și să menții pe termen lung schimbările pozitive pe care produci în viața ta.

Astfel, s-a observat că procesul de formare a voinței seamănă cu procesul de formare al unui mușchi, ca și cum voința ar fi un fel de ”mușchi mental”. Se pare că voința are nevoie de încălzire și pregătire, de antrenament constant, de ”hrană” de calitate, iar în caz de ”forțare”, obosește, ”se rupe” și apoi are nevoie de o perioadă de ”recuperare”.

De aceea, nu este deloc exagerat să consideră că voința poate fi întărită ca orice mușchi.

Iată, așadar, recomandări mele pentru întărirea voinței:

1. Câteva minute de meditație zilnic, cel mai bine dimineața

Te ajută să reduci ”zgomotul” grijilor care ți se ”învârt în cap” și apoi, mai târziu, în cursul zilei, să te concentrezi mai bine pe ceea ce contează cu adevărat în viața ta, cum ar fi lucrurile pe care ți le-ai propus să le faci.

2. Schimbarea și controlul posturii corporale face minuni

Nu mai merge cocoșat(ă) recuperează-ți demnitatea posturii, mergi drept, cu capul sus, ține spinarea dreaptă (la propriu și la figurat) în orice situație. Numai și acest lucru îți întărește semnificativ respectul de sine și te ajută să-ți formezi voința.

3. Ține un jurnal alimentar

Disciplina de a-ți nota cu scrupulozitate ceea ce mănânci ajută foarte mult la formarea vorinței.

4. Folosește și cealaltă mână din când în când

Pune-ți ambiția la încercare și, timp de o oră pe zi încearcă să folosești cealaltă mână pentru activitățile curente. Când îți forțezi creierul să nu mai facă lucruri ”pe automat”, îți întărești voința.

5. Supraveghează-ți limbajul și felul cum te exprimi

Urmărește-ți cuvintele pe care le spui și străduiește-te să înlocuiești automatismele verbale cu expresiile corecte. De exemplu, spune ”bună ziua” în loc de ”bună” sau, în conversație, adaugă numele persoanei căreia te adresezi, spune ”vreau să-ți spun ceva, Petre” în loc de ”hai să-ți spun ceva”. Obiectivarea și controlul limbajului întăresc voința.

6. Stabilește-ți termene limită și ține-te de ele

Notează ce ai de făcut sau ce ți-ai propus să faci și ai amânat, pune date de realizare pe fiecare activitate și străduiește-te să te ții de termene. Cei care au făcut acest exercițiu și-au îmbunătățit semnificativ viața și au realizat până la de cinci ori mai multe lucruri decât de obicei.

7. Ține socoteala banilor

Funcționează pentru formarea voinței exact la fel ca și jurnalul de alimente. Notează-ți acum câți bani ai exact în portofel, în buzunare și pe card, și începe să ții evidența ca să vezi ”unde se duc”. Vei vedea că vei deveni mai bogat (prin economisire), pur și simplu prin antrenarea voinței.

8.Antrenează-ți rezistența la tentații

De exemplu, propune-ți într-o zi să ții post și în aceeași zi gătește un grătar suculent, dar abține-te să îl mănânci în aceeași zi. Sau, dacă îți plac dulciurile (ar trebui să fi depășit faza asta, cred eu) ține un Snickers la îndemână dar nu te atinge de el. Îți va plăcea de tine dacă reziști și face minuni pentru voința ta.

9. Folosește un flex de mână

Ține la îndemână un flex pentru antrenamentul mușchilor mâinii și folosește-l în sesiuni care îți pun la încercare rezistența. Atenție, dacă ești dreptaci, folosește mâna stângă, altfel nu vei mai putea să scrii, sau să ții telefonul în mână. Numără de câte flexiuni faci și propune-ți să îți dobori recordul anterior.

10. Conștientizează lucrurile pe care le faci automat

Orice ar fi, chiar și lucrurile mărunte, exprimă-le în gând prin fraze simple. ”Acum ies din casă”, ”acum merg”, ”acum mă urc în mașină” și așa mai departe. Joacă acest joc al conștientizării pentru a evita, ceea ce se numește starea de ”visat cu ochii deschiși” sau ”să trăiești ca într-un vis”, și îți va fi mai ușor să îți manifești voința atunci când vei avea nevoie de ea.

Toate aceste exerciții sunt exerciții pe care le faci ”tu cu tine însuți”. Da, din observațiile mel, atunci când îți iei un partener care să te susțină și să te ghideze, antrenamentul voinței merge mai repede și mai ușor. Ca și coach, te pot orienta către tipurile de exerciții, inclusiv pentru formarea voinței, care ți se potrivesc numai ție, nu și altcuiva. Antrenează-te cu mine dacă vrei să îți atingi obiectivele mai repede și mai armonios.

Cu drag,

Dana Iancu