Share

Cum să ”tragi de tine” în mod inteligent

O întrebare care revine frecvent în discuțiile cu prietenii pe care îi antrenez este ”care este limita până la care poți să tragi de tine” atunci când abordezi exercițiile de la sală cu prea multă energie și motivație, lucru care se întâmplă destul de frecvent, mai ales, atunci când vrei rezultate cât mai repede.

Nu este neobișnuit ca, oameni care nu au făcut ani de zile exerciții fizice, să ”se repeadă” direct în instalațiile de la sală și ”să tragă de fiare” în neștire, până la epuizare (care survine rapid) sau până când fac o întindere musculară, sau chiar și mai rău, până își rup vreun mușchi.

În primul rând, trebuie spus că EXERCIȚIILE SUB ÎNDRUMAREA UNUI ANTRENOR sunt esențiale pentru a fi absolut sigur că te afli mereu în zona optimă, unde exercițiile pe care le faci sunt mereu în acord cu constituția ta fizică și cu starea ta fizică reală, nu cu cea pe care crezi sau îți închipui că o ai. Numai antrenorul este cel care te evaluează permanent și îți garantează că în fiecare zi de antrenament păstrezi raportul optim între ”voință” și ”putință”.

Așa se și explică de ce rezultatele obținute sub îndrumarea antrenorului apar mai rapid, uneori aproape fără să-ți dai seama. În final, deși îndrumarea unui antrenor costă suplimentar față de abonamentul la sală, îți revine mai ieftin, pentru că îți atingi obiectivele mai repede decât dacă ai lucra ”de capul” tău, mergând la sală de unul singur cu lunile, fără să ”simți că ai progresat cu ceva”.

Totuși, chiar și atunci când încă nu te-ai decis să lucrezi cu un antrenor, dar vrei să știi cât e normal și eficient să ”tragi de tine”, este bine să reții câteva reguli simple, reguli care, în mod suprnizător, sunt cuprinse într-o veche zicală a lui Antonn Pann: ”dacă nema putirința, geaba chichirez gâlceava”.

Adică, degeaba ai motivație și dorință, dacă nu ai încă musculatura formată, plus articulațiile și ligamentele care să îți susțină motivația.

Iată și alt proverb bine de reținut: ”grăbește-te încet”. Și încă unul: ”Dacă nu știi, întrebă”.

Sfatul meu: când te antrezenzi singur și simți că ”te doare” sau ”te ține” undeva, sau că respiri prea greu, OPREȘTE-TE IMEDIAT.

Nu forța. Când simți că ”nu mai poți”, rezistă sfaturilor de tipul ”dă din tine tot ce poți” sau ”când ai ajuns departe, mergi încă puțin mai departe” și OPREȘTE-TE, pentru a da posibilitatea organismului să țină pasul cu ambițiile tale.

DE REȚINUT: odihna și pauzele, fac parte din antrenament, ele nu sunt ”întreruperi” ale antrenamentului, așa cum destul de frecvent se crede (văd asta la sală, în fiecare zi!).

Soluția optimă este soluția pe eu o recomand mereu: zilnic, 50 de minute cardio, apoi antrenament pentru un grup de mușchi pe zi, sub îndrumarea de un antrenor.

Pentru mine, această disciplină a fost deajuns pentru a-mi sculpta trupul și apoi, pentru a câștiga campionatul național de BodyFitness.

Și, la final, ține minte acest adevăr universal, așa cum l-a spus actorul Anthony Hopkins, în rolul miliardarului Charles Morse din Filmul The Edge (1997): ”What one man can do, another can do” (ce poate face un om, și altul poate face)

Cu drag,
Dana