Share

Reabilităm aspartamul? Topul băuturilor răcoritoare bune pentru omul educat care are grijă de sănătatea sa

Dragi prieteni, eu recomand întotdeauna o bună hidratare, nu doar la antrenament, ci și în viața de toate zilele, iar cea mai bună hidratare a organismului se face cu apă, mai exact, cu apă plată. Iar dacă vrei să adaugi și alte beneficii hidratării, prepară-ți băuturi cu lămâie, ghimbir, mentă, ceai verde și scorțișoară. Altceva nimic.

Totuși, deoarece mai mulți prieteni m-au rugat să fac un top al băuturilor ”cere se pot bea”, m-am documentat temeinic și am aflat, printre altele, că aspartamul, îndulcitorul pe care îl găsim în unele băuturi răcoritoare, nu este chiar ”demonul” pe care mass media l-a creat. Acest lucru mi se pare util de știut, mai ales pentru cazurile în care, orișicât ai fi de atent/ă la ce bei, te trezești în situații în care ai de ales între două rele.

Iată așadar, ghidul Dana Iancu, sub forma unui top care îți arată, ce băuturi să alegi pentru hidratare, în ordine, de la cea mai bună la cea mai proastă opțiune.

TOP DANA IANCU – BĂUTURI RĂCORITOARE BUNE PENTRU TINE

1. Ceai verde răcit sau limonadă preparată de tine acasă, simplu, cu apă de la robinet. Ai rețetele aici.

2. Apă de la robinet. Costă mai nimic și e pretutindeni. Dar dacă iei o sticlă cu apă cu tine, ia o sticlă de sticlă, nu de PET. Mai pune două picături de zeamă de lămâie și vei fi OK.

3. Apă plată îmbuteliată în sticlă de sticlă. Numai sticla este perfect neutră, ca ambalaj, și nu afectează calitate apei. Mai bun decât un ambalaj de sticlă nu este decât un pocal de argint.

4. Apă plată îmbuteliată în PET. Asigură-te că nu refolosești sticla. Pe sticla de plastic nu scrie ”ambalaj de unică folosință degeaba”. PET-ul se degradează încă de la a doua utilizare eliberând compuși chimici dăunători.

5. Băuturi răcoritoare neîndulcite, necrabogazoase, de preferat în ambalaj de sticlă. Acestea nu se prea găsesc, dar cine știe, poate într-o zi…

6. Apă natural semi-carbogazoasă în ambalaj de sticlă. Din câte știu, aici nu găsești decât marca Tușnad.

7. Apă natural carbogazoasă de preferat în ambalaj de sticlă.

8. Apă carbogazificată. Adică sifon. De preferat în ambalaj de sticlă.

9. Băuturi răcoritoare necarbogazoase, cu înlocuitori naturali de zahăr, cum ar fi cu Stevia.

10. Băuturi răcoritoare carbogazoase, cu înlocuitori naturali de zahăr, cum ar fi cu Stevia.

9. Băuturi răcoritoare necarbogazoase, cu îndulcitori artificiali (aspartam). Explic mai jos de ce Aspartamul are o proastă (și nemeritată reputație).

10. Băuturi răcoritoare carbogazoase, cu îndulcitori artificiali.

11. Băuturi răcoritoare necarbogazoase care conțin zahăr.

12. Băuturi răcoritoare carbogazoase care conțin zahăr.

După cum se vede din acest top, zahărul în băuturi răcoritoare este cea mai proastă opțiune. Dacă vrei, totuși, o băutură cu gust dulce, alege băuturi necarbogazoase cu Aspartam (cum ar fi ice-tea cu aspartam), și abia apoi pe cele carbogazoase-diet, dacă chiar nu ai de ales.

Dacă eziți între o băutură cu zahăr și una ”diet”, reține că înlocuitorii de zahăr, inclusiv aspartamul, sunt întotdeauna mai buni decât zahărul, deoarece nu afectează nivelul insulinei. Zahărul lenevește pancreasul, iar un nivel crescut al insulinei însemană depozite de grăsime.

În concluzie, dacă vrei să te hidratezi sănătos, evită frigiderele cu băuturi răcoritoare, care îți dau opțiuni limitate și alege mereu apa plată. Nu ai cum greși dacă faci așa.

Cu drag,

Dana